اقرأ التفاصيل
recent
أخبار عاجلة

قيصر المسرحيين تاريخ بناء الفن بالمنصورة وحكاية مهرجان

الصفحة الرئيسية

 قيصر المسرحيين تاريخ بناء الفن بالمنصورة وحكاية مهرجان 





كتب / صلاح الحوتى 











لايتواضع الا من كان واثقا في نفسه ولايتكبر الا من كان عالما بنقصه املك من الدنيا ماشئت  ستخرج منها كما جئت فازرع داخل الجميع شيئا  يخصك ان لم يكن حبا فليكن احتراما


في امسية فنية تجمعنا بقيصر المسرحيين المخرج الفنان : احمد عبد الجليل مدير عام مهرجان المنصورة المسرحي الاقليمى





في حديث حصري لدايلي برس مصر

بعد نجاح مشهود ابهر الجميع نستمع لتفاصيل عن صناع الحدث وزكريات رموز فنية بناة الفن بالمنصورة منذ عام 1960 م يرويها لنا قيصر المسرح المخرج الاستاذ احمد عبد الجليل


سيدى الفاضل : ماهي اهداف وفكرة مهرجان المنصورة المسرحي الاقليمى



فكرة المهرجان كانت تروادينى منذ عام 2006 وكان مشترك معايا فى هذه الفكرة الراحل الدكتور محمود نسيم رحمة الله عليه واحنا فالاسكندرية  اثناء اقامة مهرجان نوادي المسرح الدورة 16 بعد الحادث المأساوى اللي هزنا كلنا  كمسرحين واقعة محرقة بنى سويف وكان الكلام محل الطرح حتى بدأ 

بعده فنانين اسكندرية بانشاء مهرجان مسرح بلا انتاج وكان باب المناقشات مفتوحاً بان المنصورة تمثل الدقهلية وليست ميت غمر او اي من المراكز الاخرى حتى ان مهرجان ميت غمر شئ جميل جداً زى مهرجان زفتى زى مهرجان سمنود كل دي مهرجانات محدودة وتعتمد علي دعم المجالس المحلية انما كان الطموح لدي ولدى الدكتور محمود نسيم انما احنا نعمل مهرجان كبير  يحمل اسم  المنصورة 




سؤال اخر  : لماذا كان الاختيار للدورة الاولي تحمل اسم الدكتور محمود نسيم 

المسألة كانت تحمل جانباً انسانياً وانا ازعم ان رحمة الله عليه د محمود نسيم اذا كان موجوداً معنا فلا يمكن ان نطلق اسم الدورة علي اسمه 

كان ممكن يطرح هو اسم اخر يحمل اسم الدورة الاولي ومافعلناه هو وفاء لصاحب الفكرة الحقيقي


زي ماحنا كرمنا الفنان الراحل كمال البابلي في المؤتمر العلمى التانى للمسرح المصرى فى محافظة المنيا وكان حاضر هذا التكريم الفنان والمخرج سمير العدل وبحب شديد لان الفنان كمال البابلى اقدم منى ومن الراحل سمير العدل احنا اجيال سلمت اجيال 


وفي اثناء انعقاد المؤتمر العلمى الاول للمسرح المصرى بمدينة القناطر الخيرية تم اختيار وتكريم الفنان الراحل المخرج سرور نور صاحب التجربة الرائدة لمسرح الفلاحين دي اختيارات بتتم علي اساس عدد من العروض وعدد من الافكار وعدد من الابتكارات سرور نور ابتكر  مسرح وقدم فكرة اسمها مسرح الفلاحين فكان يجب المؤتمر العلمى انه يكرمه هل دا معناه انه سرور نور افضل في الاخراج  من استاذنا الكبير المخرج عبد الله عبد العزيز او استاذ محمود حافظ او استاذ ابراهيم الدسوقي …. اطلاقاً المسالة معيار احنا بنشتغل عليه 




المعايير ليست عاطفية مافيش معيار يبقي عاطفى مافيش واحد مصاحب حد يقوله طب فلان فين

الطريقة اللي احنا اختارنا بيها تكريم الرموز ان احنا نبدأ برواد المسرح من عام 64 حتى عام 72 


سؤال مهم يطرحه ابنائك وزملائك الفنانين المسرحيين بالمنصورة سيدي الفاضل 

لماذا لم يكرم الراحل سمير العدل الفنان الجميل كمخرج في مهرجان المنصورة المسرحي


سؤال مهم : وكما ذكرت ان احنا نبدأ برواد المسرح من عام 64 حتى عام 72 

في هذه الفترة للناس اللي بتردد هذا الامر 

سمير العدل كان  في هذه الفترة من اهم ممثلي المسرح فالمنصورة بل كان سمير العدل نجم الشباك الاول لان احنا كنا بنقدم عروضنا شباك

بنقدم العروض بتذاكر للجمهور 



وانا في المجلس الاعلي في تائبين الراحل سمير العدل اللي اقامتوا المركز القومي للمسرح والموسيقي والفنون الشعبية برئاسة الدكتور مصطفي سليم وبحضور الاستاذ محمد عبد الحافظ رئيس المركز القومى للطفل ورئيس لجان المجلس الاعلي للثقافة وتواجد المرحوم الفنان رضا رمزي و ابناء الراحل الفنان القدير سمير العدل 

" المقدم احمدالعدل والمحاسب هيثم العدل "

انا تحدثت عن الشئ الغايب عن هذه الاجيال والاجيال القادمة لمن لايعرف عنه

ان سمير العدل كان من اهم ممثلي الكوميديا فالمنصورة هذا الجزء الخفي لابد من اظهاره للجميع سمير العدل كان موجود في ظل وجود كوميديانات هامة جداً مثل كمال البابلي وعبد الرحمن صبح والمحمدي عبد العال ورافت نواره واسماء كثيرة جداً تايهة عن زاكرتى الا ان سمير العدل كان الممثل الوحيد اللي الجمهور بيجي عالشباك بيسال هو الاستاذ سمير العدل بيمثل فالرواية ولا لاء فيتقاله بيمثل فيقطع تمن التذكرة للشباك اذن هذا تميز 


في المرحلة القادمة اللي هي بعد 73 دي المرحلة اللي بدا الاستاذ سمير العدل اشتغل فيها  في الاخراج ولما نيجي نتكلم عن احداث هذه المرحلة  اللي بعد 73 هنبدأ نتكلم عن الفنان سمير العدل كمخرج دا لابد نقوله ولو اي حد عنده معلومات او وثائق  تفيد ان الفنان سمير اخرج قبل 73 يتفضل يظهرها لنا والكلام مش مرسل والاشياء مش مرسلة 

انا لايمكن ازايد والتاريخ لن يرحمنى  وربنا سبحانه وتعالي لن يرحمنى  اذا ذكرت احد قبل احد لابد ان اذكر الرواد الاوائل اللي علمونا محمود حافظ ، عبد الله عبد العزيز ، ابراهيم الدسوقي ، مصطفي سليمان اللي هيذكر قريبا كمخرج 

احنا قلنا 3 مخرجين نكرمهم السنة دي ولكن مصطفي سليمان هيبقي علي قمة المخرجين اللي هيتكرموا فالدورة التانية


احنا لايمكن ننسي كل الاساتذة وكل الفننانين

ولن ننسى الدكتور عبد الغفار عودة لابد ان يتم تقديم دورة باسمه وعمر البرعي في اسماء كتير  خدمة المنصورة وقدمت للفن وللمسرح يجهلهم الاجيال دي وانا مستغرب بس هنتكلم علي مين اللي كان موجود من 64 لحد دلوقت غيرى انا واللي يلينى في الوسط المسرحي الاستاذ صبري ناصف مدير فرقة الفلاحين اللي ظهر فالمسرح عام 67 واما عن المخرج / رجائى فتحي ظهر عام 73 : 74 وكان عايش فالقاهرة والاسكندرية وجاء بعد كده  المنصورة مش معقولة هوقف الزمن عند ممثل عاوز يجرجر الحياة المسرحية انها بدأت من عنده واتحدي اي حد عنده وثيقة غير الوثائق اللي موجودة قدامى وعارفها يطلع يقلي دي وثيقة وانتا بتغالط تاريخ الفنانين 

ياجماعة نحن نوثق للمنصورة تاريخها نذكر الرواد اللي علمونا الرواد اللي قدمونا وخلونا  نبقي في هذاالمستوى من الابداع واللي لو كنتوا  عشرتوهم كان هيبقي الموضوع شئ كبير 




المزيدات الرخيصة انا لن ارد عليها اي حد بيزايد واي حد بيغلط انا مش بعاقب حد ولاينفع اعاقب حد ولا ارد علي حد لان اننا في اواخر عمرى مش معقول اغير ضميري وعايز لما اقابل وجه رب كريم يقولي انتا حفظت الامانة وصنت المعروف من الرواد اللي علموك وقدمت الرسالة بامانة وكنت امين جداً علي ذكر الحقائق ارحمونا وسيبو الاجيال الجديدة تشوف وتسمع وتتعلم عن الاساتذة الي بنوا الفن فالمنصورة وانا مستغرب الكتب اللي احنا طبعناها ووضعناها علي المائدة المستديرة للدكتور محمود نسيم اللي كان يجب تقروا عنه وكانت اعداد قليلة حوالي 100 نسخة من كتاب المنصورة  و100 نسخة ومن كتاب الدكتور محمود نسيم مع 100 نسخة من دليل المهرجان واختفوا وكانها عملية مدبرة يعنى حوالي 300 نسخ من كل كتاب تم سرقتهم ومع ذلك اللي كان مطروح اللي احنا نطبعه كان حوالي 2000 نسخة من كتاب المنصورة 


انشاء الله الدورة القادمة قريباً يوم 8 فبراير القادم  

هنعيد طبع كتاب المنصورة وطباعة دليل المهرجان السابق والحالي عشان الناس يكون عندها وثائق عشان الجيل الحالي اللي انا منبهر بيه ويمكن ربنا اخر لنا تقديم مهرجان لعام 2022 عشان نحصد علي جيل مبهر وجيل كبير من المواهب وانا بشكر كل الاصدقاء والزملاء اللي انا داعتهم حضروا وقدموا مجهود رهيب في عمل تطوعي دون مقابل


سؤال ختامى 

- ماهي الاسباب التى نقلت المهرجان من منطقة الوسط الي منطقة فالقمة وتعد مفاجأة المهرجان




النائب البرلمانى : احمد سلام الشرقاوى

الرئيس التنفيذي لمهرجان المنصورة المسرحى

هذا الرجل لمن لايعرف عنه انه محب للمسرح بدرجة فنان فكان طالباً بكلية حقوق جامعة المنصورة ويمارس المسرح من خلال الانشطة الطلابية داخل مسرح الجامعة عندما وجهت له الدعوات للحضور لاستكمال الاوراق الرسمية والامور الدبلوماسية المتعلقة باجرائات اللجنة العليا ولجنة المهرجانات بوزارة الثقافة وعمل علي ابرام الاتفاق بالطرق القانونية حتى يكون مهرجان المنصورة مدرج في  اجندة وزارة الثقافة 


الشرقاوى نقل المهرجان نقلة نوعية ولا احد كان يتصور ان يخرج بهذه الصورة الجميلة و ذل جهداً  كبيراً لجلب رعاة  عشان يطلع مهرجان مبهج يليق باسم المنصورة  عشان يثبت ان قصر ثقافة المنصورة ومسرح المنصورة القومى ضرورة ملحة للدقهلية لان فيها رواد للمسرح  وجمهور عظيم محب للمسرح فلا يمكن الاستغناء عنهم 

مثل ماحدث للسينمات داخل المنصورة فكان لدينا 

فالسابق سينما عدن ، سينما وابرا ، وسينما ريكس ، وسينما كوكب ، سينما التحرير وهذا امر مؤسف


ايها السادة تعاونوا علي دعم الفنون ورجاء البعد عن الذاتية النفسية المريضة  وعلينا التفكير قبل فكرة الظهور المزيفة وانا لا اخجل من المواجهة بشجاعة ادبية وتاريخى محقق  علي سواء في العاصمة او بمحافظات مصر الجميع يعلم من انا 

ومن هو اسم احمد عبد الجليل كبير انما طبعاً انا بادئ من هنا فعليا ان اذكر من علمونى واقدم اسم من علمونى للاجيال عشان لما ااقابل وجه رب كريم وااقابل اساتذتى يقلولي شكراً انتا كنت امين علي الرسالة اللي احنا حملنهالك 

وقبل ان نرفع الستار سؤال لقيصر المسرحيين

المخرج احمد عبد الجليل 


سيدي الفاضل : هناك دعوات مضادة  موجهة ضد اسرة مهرجان المنصورة المسرحي وعليكم بصفة خاصة عبر مواقع التواصل الاجتماعى قبل يوم الحفل الختامى فما ردكم 




وارجو ان يعي كل من يتكلم علينا بالسب والقذف   والخطأ الذي يرتكبه قد يعرضه للمسألة القانونية لانى في لحظة من اللحظات ساقوم بمقاضاة اي شخص لايحترم القانون ولايحترم الاخرون ولايحترم ذاته ويدعي كذباً بدون اي مستند او حجه فعليه ان يتحمل خطائه ولايجب ان يكون هذا الكلام مرسلاً

شكراً لأسرة جريدة دايلي برس مصر علي هذا اللقاء .


google-playkhamsatmostaqltradent