اقرأ التفاصيل
recent
أخبار عاجلة

افيال كوت ديڤوار الي ربع نهائي اوليمبياد طوكيو 2020

 افيال كوت ديڤوار الي ربع نهائي اوليمبياد طوكيو 2020 



كتب - خالد عصام 

افيال كوت ديڤوار الي ربع نهائي اوليمبياد طوكيو 2020 بعد إقصاء الالمان


منتخب كوت ديفوار من الفرق التي 

 اجادت بهذة الاوليمياد 

مواهب عملاقة بمستويات أوروبية ، لعب كله جراءة في جراءة ، 


كوت ديڤوار خطفت نقطة من البرازيل  اللي كسبت المانيا ٤ و السعودية ٣  و تعادل سلبي كمان ، قدرت تخطف نقطة من المانيا اليوم  بنتيجة ١ / ١ عدد لتتأهل في المركز التاني من المجموعة الرابعة برصيد ٥ نقاط تحت البرازيل المتصدرة ب ٧ نقاط .. 


= كوت ديڤوار كانت المبادرة في التسجيل في الدقيقة ٦٧ عن طريق " بنجامين هيرنكيس " ظهير المانيا بالخطأ في مرماه ، المانيا تعادلت في وقت قريب في الدقيقة ٧٣ عن طريق " ادوارد لوڤين " .. 


اداء دفاعي قوي من كوت ديفوار قدروا يحافظوا علي التعادل  طوال فترة المباراة ،واستطاعوا إنجاز ١٣ تدخل صحيح مقابل ١٢ لالمانيا ، اعترضوا الكورة ١١ مرة مقابل ٧ لالمانيا ، وعن الاستخلاص ٢٥ استخلاص للكرة مقابل ١٩ فقط لالمانيا .. 


هجوميا ، كوت ديفوار قدمت مستوي قوي جداً ،  استطاعوا تنفيذ ١١ تسديدة منهم ٢ علي المرمي منهم ٥ من منطقة الجزاء و ٦ من برة المنطقة ، المانيا سددت ١٥ منهم ٤ علي المرمي منهم ١٢ من داخل منطقة الجزاء  ٢ block قوي من لعيبة كوت ديفوار و ٣ من برة المنطقة .. 


معدلات ال dribble كانت عالية اوي من الأفيال و دي كانت مصادر الخطورة عندهم ، مواهب فردية عالية اوي ، قدروا يعملوا ٧ dribble صح من اصل ١٣ بنسبة نجاح ٥٤٪؜ ، في المقابل المانيا عملت ٤ بس صح من اصل ١٤ بنسبة نجاح ٢٩٪؜ بس و ده اللي عمل الفرق هجوميا بين الفريقين و ان كوت ديفوار كانت عنيدة هجوميا و دفاعيا كمان النهاردة و بصراحة يستاهلوا التأهل عن جدارة و استحقاق .. 


= البرازيل تنتظر تاني المجموعة التالتة " مجموعة مصر " في ربع النهائي 

= كوت ديفوار تنتظر اول المجموعة التالتة " مجموعة مصر " في ربع النهائي .. 

مع تمنياتنا بصعود مصر



google-playkhamsatmostaqltradent